De første indtryk

Jeg har taget tilløb til det flere gange – at skrive om mine første indtryk af Stockholm – men det er ikke rigtig blevet til noget. Måske har jeg for meget om ørerne. Det tror jeg.

Jeg kom herop i torsdags. Med tog, for det syntes jeg virkede nemmest. Det var det måske også, men turen var lang, især når man, som jeg, balancerede i et limbo mellem at være spændt på det, der skulle ske og ked af at forlade det, der var.

Jeg var fremme ved 17-tiden og blev hentet ved Gullmarsplan (tunnelbanestation) af min hyresvärd. Hun virker rigtig sød og det samme gør hendes søn (Han er 11 måneder og elsker mig allerede). Jeg fik mit værelse, pakkede ud og var nu officielt stockholmer.

Jeg havde med vilje valgt, at jeg gerne ville være i Stockholm nogle dagen inden introarrangementerne på skolen begyndte (om mandagen). Det var både en god og en dårlig beslutning. God, fordi jeg fik tid til at kigge nærmere på byen, lære tunnelbanen at kende og var fri for at stresse rundt. Men dårlig, fordi jeg følte mig en smule ensom over ikke at kende et eneste menneske. Heldigvis kunne Maude, Hans Christian, Agnes og alle de andre (thank God for DR Bonanza) holde mig lidt med selskab, så dagene ikke blev alt for lange. Det er der i øvrigt ingen fare for, for solen går ned klokken 16 (!!). Rart at tænke på, at dagene bliver længere og foråret lurer lidt ude i fremtiden.

I går (mandag) startede intro-arrangementerne, men jeg tror, at de kommer i et indlæg for sig selv.

Mine indtryk af Stockholm so far:

– Der er rasende koldt og en masse sne. Temperaturen sagde minus 17 grader da jeg vågnede i morges. Brrr.
– Julepynt er ikke noget, der er forbeholdt december. Har set en del julepynt allerede. Både “dyddelydder” (et ord, vi bruger i min familie) og juletræer.
– Mad på tube er sagen. Man kan i hvert fald få smøreost med ALLE smage. Har dog til gode at prøve dem endnu.
– ICA er et fantastisk (og lidt dyrt) supermarked. Det er også lige før, jeg tror, det fortjener et indlæg for sig selv.
– Der er selvfølgelig to IKEA’er. Hvad ellers? Og den ene skulle efter sigende være verdens største. Jeg har selvfølgelig også allerede været der. Hvad ellers?!

Leave a Reply

