Han, hon och hen

Igennem det seneste år eller to har der af og til været diskussioner om, hvorvidt man skulle udskifte de klassiske “han” og “hun” med det mere kønsneutrale “høn”. Jeg kan huske, at der var eksempler fra Sverige, hvor en del forældre gik meget op i at opdrage deres børn kønsneutralt. Der var sågar blevet åbnet en kønsneutral børnehave!

Siden har jeg glemt alt om den sag, og det var først, da jeg havde været i Stockholm lidt tid, at jeg begyndte at lægge mærke til, at det der med han, hun (svensk: hon) og høn (svensk: hen) ikke bare var en grille her i landet. Svenskerne er mere kønsfikserede, og jeg er faktisk stødt på en del, der læser genusvetenskab (kønsstudier) på universitetet.

I går var jeg sammen med en lille gruppe svenskere (og en nordmand og en sweitzer), og da vi skulle præsentere os selv for de andre, skulle vi – foruden vores navn og studie – sige, om vi foretrak at blive refereret til som “hon”/”han” eller “hen”. Jeg valgte “hon”, men vidste ikke rigtigt, hvordan jeg skulle forholde mig til det, for det var første gang, jeg selv stod i en situation, hvor jeg skulle forholde mig så direkte til mit køn. I hvert fald på den måde. Der har lissom aldrig rigtigt været valgfrihed, dengang der kun fandtes “han” og “hun”, så jeg har aldrig  overvejet andre muligheder.

Selvom Danmark måske også bevæger sig i en mere kønsneutral (og derfor –  ironisk nok – også mere kønsfikseret) retning, tror jeg nu, at jeg vil beholde mit “hun”/”hon”. Jeg kan godt forstå, at nogen ikke har lyst til at sætte sig selv i bås som det ene eller det andet, men jeg har befundet mig ganske godt som “hun” i snart 25 år, så mon ikke det går at nuppe 25 til? Så må vi se, når jeg engang får børn, om det bliver han’er, hun’er eller høn’er 🙂

Forresten hørte jeg, at der var blevet lavet en regel om, at man i offentlige taler i Sverige skal anvende betegnelsen “hen”. Så det bliver skam taget ganske seriøst her.
Men det der med kønsneutrale børnehaver er vist – ind til videre – bare et enkeltstående tilfælde.

 

Leave a Reply

