Jeg glæder mig til danske priser

Jeg troede aldrig, at jeg skulle høre mig selv sige det her, men jeg glæder mig til at komme hjem til de danske priser. Sverige/Stockholm er nemlig MEGET dyrere, end jeg havde regnet med. Især prisen for at gå ud, chokerer mig stadig. Her er det ikke unormalt, at man betaler mellem 150 og 400 kroner for at komme ind på et diskotek. Oveni kommer garderobepenge og måske et par drinks (120 kroner stykket) eller en øl (57 kroner stykket). Jeg nægter at give så meget for at komme ind på en bar/et diskotek, men det har nogle gange været en kamp at finde et sted, der var gratis eller måske bare kostede garderobepenge.

Jeg forstår i øvrigt ikke, hvordan de svenske unge har råd til det. De er jo – lige som danske unge – studerende, og så vidt jeg ved, så får de noget mindre i SU, end vi gør. Jeg tror, at det er meget normalt, at man arbejder en del ved siden af studierne – og det er man også nødt til, hvis man bare vil have lidt fornøjelse i studielivet. Hvis man som dansker udtrykker sit chok over de skyhøje priser, lyder svaret ofte “Jamen, det koster det jo bare”.

Leave a Reply

