Om at være afhængig af andre

For en måned siden fik jeg min sidste SU, og som det ser ud nu, går der ikke penge ind på min konto igen før sidst i december, hvor jeg får mine første dagpenge. Jeg kan derfor se frem til to måneder*, hvor jeg er dybt afhængig af min kærestes løn og good will. Det er tale om et lån, det har vi aftalt, men nøj, hvor det plager mig at være økonomisk afhængig af andre.

Jeg har nærmest arbejdet siden jeg var 14 år, og i de perioder, hvor der ikke var tid til et job, har jeg levet af min SU. Jeg har derfor aldrig været nødt til at bede andre om penge, og kontanthjælp har aldrig været en mulighed i min verden. Jeg kan lide at arbejde og tjene mine egne penge. Det giver mig frihed, muligheder og stor tilfredshed, når jeg ved, at pengene er tjent på hårdt arbejde.

Jeg håber derfor, at min stolthed – eller hvad man nu skal kalde det – kan motivere mig til at gøre en ekstra stor indsats for at finde et job.

 

 

* Egentlig får man dagpenge efter en måned, men – dum som jeg er – kom jeg til at melde mig for sent ind i A-kassen og er derfor i karantæne den første måned.

Leave a Reply

