Noget om økologi

I går aftes var jeg til stiftende generalforsamling i Svendborg Økologiske Fødevarefællesskab. Smag lige på navnet. I mine ører er det meget svendborgagtigt. Noget med økologi, noget med fællesskab. Der var da også mange af det, jeg vil kalde ‘svendborgtyper’ (og her er vi ude i noget hjemmestrik, noget poncho, noget kunstner-agtigt). Nå, men jeg synes, at det lyder ret spændende med sådan et fødevarefællesskab. Det findes også i Odense (og i 15-16 andre byer), men da jeg boede der, nåede jeg aldrig at sætte mig ind i, hvad det gik ud på.

Som jeg har forstået det, handler det om, at man hver uge kan købe en pose blandede, økologiske grøntsager – seks-otte kilo, seks-otte forskellige slags – for 100 kroner. Jeg tror, det minder en del om det, Aarstiderne tilbyder. Grøntsagerne er som sagt økologiske og også dyrket i området. Det, synes jeg, lyder meget tiltalende. Modsat Aarstiderne kommer det her til at køre på frivillig basis, hvilket betyder, at man som medlem ‘forpligter’ sig til at pakke og udlevere poserne en gang i mellem.

 

Generelt gad jeg godt, at flere af de ting, vi spiser herhjemme er økologiske. Desværre er økonomien ikke til det, da jeg synes, at nogle økologiske ting er vanvittigt meget dyrere end ikke-økologiske. Det er for eksempel også svært at finde et ordentligt udvalg af kød, der er økologisk (og samtidig til at betale). Vi køber dog altid økologisk mælk/fløde/smør og æg, lige som vores rengøringsmidler og sæbe også er miljøvenlige (fra Neutral). Jeg kan nemlig ikke lide tanken om, at det vi hælder direkte ned i afløbet er skadeligt (siger jeg og indrømmer så, at jeg endnu ikke har taget skridtet over til miljøvenlig shampoo endnu)

 

 

Leave a Reply

